Territory Note's

Wanna learn Mandarin?

Click ‘Mandarin Lesson’ at the Pages :)

Have a good day!

p/s: Ramai yang cari shoutbox haha
HARAP MAAF shoutbox disorok buat sementara waktu bagi mengelakkan SPAM :)

NOTES

Sorry ya, if I didn't visit you guys back.

So just leave your comments down below,

and I will track you back.

love you guys!

p.s: wanna fast reply?

Kindly email me at thesyazanazainn@gmail.com or

PM me at Facebook - Syazana Zainn or

DM me at twitter/instagram - @itsmesyazana.

I will tried to help you

-xoxo-

S

Qasidah Malam Cinta Rasul - Habib Syech Asseggaf


Previous Entry: Movie | Om Shanti Om

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum uols :D


Cerita 1
Semalam (Jumaat, 23-Aug-13) cousin aku si Iffah tu turun Ipoh, dia ajak aku pergi ke Qasidah Malam Cinta Rasul di Dataran MBI, Ipoh. Aku pun okay je lah, yelah dari duduk menganga kat rumah takde pahala baik aku follow pergi ke tempat-tempat cenggini. Hiks. Yelah at least dapat juga pahala berselawat ke atas Nabi kan. FYI, this is my really 1st timer pergi ke tempat-tempat macam ini. So, I’m a lil bit of excited. Frankly to say it is the most awesome ‘concert’ ever and much more better than Linkin Park or Metalicca concert. So rasa sedih tak pergi concert LP hari Isnin baru-baru ni dah hilang. Hihi.

At 8.20 pm, my dad has sent us there. Seriously, ramai giler manusia ok. Yang paling buat hati tersentuh kan, bila lihat budak-budak kecil ni (maybe budak tahfiz dan berumur dalam 7-9 tahun) bila berjubah dan berserban. Gash! They are really cute! Geram betul, comel je, terus rasa melting. Btw, sambil jalan-jalan tu, sempat juga aku usha keadaan sekeliling kan. Manalah tahu boleh jumpa bakal boyfriend to be dari sekolah tahfiz ni? Eh? HAHAHA. Pftt.. Niat aku dah terpesong ni. Hiks.


Malam Cinta Rasul
Venue : Dataran MBI, Ipoh
Time/Date: 9.00 p.m / 23 August 2013


Cerita 2
Oh ya, before gerak ke dataran tu, aku tercicirkan handphone aku. Mujurlah aku sedar handphone takde. Tu pun nasib baik aku teringat sebab nak tuit-tuit. Hahaha. Aku call abah suruh dia cek whether handphone aku tu ada dalam kereta ke tak. Aku mula cuak bila abah kata takde -________- Then aku ajak si Iffah ni pergi ke tempat mula-mula abah aku drop kitorang tu. Heh. Masa tu aku just tawakal je handphone tu dalam kereta. And guess what, handphone aku jatuh kat tempat aku turun tu! And lucky me, nasib baik tak kena gelek dengan kereta yang tengah parking tu! Kalaulah kereta tu reverse sikit je, confirm handphone aku tu dah arwah :( Even semakphone aku tu RM50 (handphone rebate woi! haha) but still semakphone kan. Hewhew.


 Lega weh jumpa nyawa balik!
Busy twit-twit letewww hahaha

Ok, lepas dah jumpa phone tu, kitorang cari lah tempat duduk yang bersesuaian. Kalau tahu just duduk atas dataran tu macam tu je, confirm aku bawa paper atau tikar untuk buat lapik tempat duduk, mujur rumput kering je. And lucky us AGAIN, dapat duduk atas tikar yang pihak MBI provide tu. Hihi.

 HOBBY! Cam-whoring :3
with my cousin ;- Iffah Aqilah


Cerita 3
Bila majlis tu bermulakan, 1st qasidah ialah Ya Hanana, aku rasa sebak je bila dengan Habib Syech Assegaf alunkan suara dia. Seriously sedap giler. Sepanjang 2 jam lebih kat situ, rasa lebih calm, siapa yang rapat dengan aku mesti tahu baru-baru ni aku tengah semak-serabut kepala otak. HAHAHA. So Alhamdulillah it makes me calmer. Weeee :)

After habis selawat tu ada tazkirah sikit. Penceramah tu aku tak sure siapa, dekat banner haritu aku nampak jemputannya Ustaz Kazim Elias, tapi tak nampak pula dia ada. Hewhew ke aku yang rabun tak sure lah. HAHA

Then, sambung balik berselawat dan berqasidah, the most part yang rasa berjiwa patriotic tiba-tiba bila dipenghujung program semua orang bangun untuk berselawat dan juga menyanyikan lagu Negaraku. :D

Btw, aku nak share sikit cerita yang penceramah tu ceritakan sikit malam tadi tentang bertapa hebatnya berselawat ke atas nabi ini. (p/s: harap faham lah apa yang aku nak sampaikan ini sebab aku cerita mengikut apa yang aku faham, haha mujur aku record tazkirah tu. Kihkih) 



Riwayat/Cerita yang ganjil --- Ibn Al-Mubarak

Pada suatu ketika, beliau selalu bawa Jemaah menunaikan haji setiap tahun. Sambil memerhatikan orang yang bertawaf tu, dia rasa pelik bila lihat seorang budak ni bertawaf sambil terkumat kamit dan mengangkat kaki dan tawaf dengan lambat sekali. So dia pun tegurlah budak tu dan bertanya kenapa tawaf macam tu kalau macam tu bila tawaf nak habis.

Budak tu pun berkata "Setiap kali saya angkat kaki, saya akan berselawat kepada nabi kerana saya datang dari daerah kecil di Iran dan datang dengan kabilah dan saya diamanahkan untuk menjaga ayah saya untuk menunaikan haji. Pada suatu ketika, kabilah ajak berhenti dan saya lihat wajah ayah saya pucat dan ada tanda-tanda kematian yang makin hampir.

Bila ayah dia meninggal, agak mengejutkan bila wajah dan jasad ayahnya berubah menjadi khinzir. Dia berdoa dan bersolat pada Allah agar tukarkan kembali wajah ayahnya kepada asalnya. 

Selepas berdoa, tetiba ada satu lelaki bagi salam dan minta izin masuk ke dalam khemah untuk melihat mayat ayahnya. Lelaki itu pun terus buka kain lapik mayat ayahnya dan menyapu tangannya daripada kepala sehingga kaki jasad mayat. Kemudiaan dengan izin Allah, jasadnya ayahnya bertukar kepada manusia semula. Subhanallah. 

Budak itu sempat bertanya, “Tuan, siapakah tuan ini?” Lelaki itu berpaling dengan wajah yang bercahaya. “Kamu tidak kenalkah aku? Aku Rasulullah, Aku datang pada malam ini dengan perintah Allah. Ayah kamu memang seorang yang banyak buat dosa, tapi satu perkara yang tidak pernah dia tinggalkan dalam hidupnya ialah tiap-tiap malam sebelum dia nak menutupkan matanya untuk tidur, dia tidak pernah lupa untuk berselawat padaku. Maka hari ini Allah perintahkan aku agar memberikan syafaat padanya.”

 
p/s: Walaupun cerita ini hanyalah riwayat yang ganjil namun kita boleh ambil iktibar atasnya kan :).
Bajet retis letewww hahaha


With my cousin ;- Iffah Aqilah
Masa ni, kitorang suruh budak perempuan mana ntah tolong ambilkan gambar. kihkih
Maaf lupa tanya nama adik tu, kalau tak glamer nama adik masuk belog akak ni
:3


INFO

 Buku Mega Mawlid 2013, Malam Dambaan Cinta Rasul
Source; Buku Iffah
p/s: buku ni Iffah beli waktu Qasidah kat Stadium Shah Alam haritu.


Qasidah
Qasidah merupakan  syair yang dilagukan , manakala, selawat berupa doa kesejahteraan ke atas baginda Nabi Muhammad SAW. Alunan qasidah dan selawat kini sudah semakin dikenali oleh masyarakat Muslim. Bait-baitnya mungkin sama, tetapergi ke lagunya berbagai-bagai versi. Kini ia menjadi pergi kelihan sebagai penyeri sesuatu majlis seperti majlis perkahwinan, kelahiran dan kenduri kesyukuran. Bahkan ia juga sudah menjadi halwa telinga kegemaran buat para pencinta kebaikan dan perindu kekasih Allah, Rasulullah SAW. Kini ia menjadi satu fenomena yang baik dan patut disyukuri. – Source; Buku Mega Mawlid 2013, Malam Dambaan Cinta Rasul


Ya Hanana

Ya Hanana versi Habib Syech Asseggaf


Ya Hanana versi Almawlid


Habib Syech Asseggaf
Salah seorang tokoh qasidah yang terulung masa kini ialah Habib Syech bin Abdul Qadir Asseggaf. Beliau berasal dari Indonesia dan merupakan keturunan Rasulullah SAW dari keluarga Asseggaf. DIlahirkan pada 20 September 1961, merupakan salah seorang putera dari 16 bersaudara dan cahaya mata kepada al-Habib Abdul Qadir bin Abdulrahman Asseggaf (tokoh alim dan imam Masjid Jami’ Assegaf di Pasar Kliwon Solo). – Source; Buku Mega Mawlid 2013, Malam Dambaan Cinta Rasul

Source; Google


Almawlid
Al Mawlid ini sebuah kumpulan nasyid. Yang menariknya semua ahli kumpulan ini terdiri daripada ahli kumpulan Innuendo, Ruffedge dan VE. Penghijrahan diri Saiful Amir Abdul Wahab (Pot Innuendo), Abdullah Ahmad (Lah VE), Zafri Nazarudin (Zaf VE), Azan Addin Abdul Wahab (Azan Ruffedge) dan Amer Munawer Yusoff (Amer Ruffedge) juga telah membuatkan mereka sepakat memperjuangkan lagu-lagu berbentuk dakwah. – Source; Google


Almawlid
Source; Google


So after all, do enjoy my writing OK :D

Till then,
-xoxo-
S

19 comments:

Unknown said...

tak ajak :'(

nuyui a.k.a miss YUI said...

suka dgr berselawat =)

Akupenghibur.com said...

selawat itu seronok kalau di hayati dan di ikuti .. untungnya kamu

cha said...

thanks for sharing. cerita pasal selawat atas nabi tu ada manfaat dia kan.

nasib baik jumpa balik hp tu hehe

krole said...

wah bestnye dia..ssh nak jmpa aktiviti camni kat tmpt krole~ kre untung r wak~

Jajas said...

teringin juga nak join aktiviti mcm ni...tp xberkesempatan...

Cho Zila said...

tahniah pergi ketempat cam gini.. moga xtvt sepertini mekar mewangi...

Unknown said...

Jom sertai Segmen: Doodle Aku & Gitar dan dapatkan doodle muslimah main gitar yang comel. http://nasuhanass.blogspot.com/2013/08/segmen-doodle-aku-gitar.html

Unknown said...

siyes tatau pon ade program ni heee tp mmg tenang je g tmpt gini dr tmpat2 tak tentu hala kan???

Cik Rose said...

Selamat hari raya Aidilfitri :) masih belum terlambat kan :)

wakgelas said...

meriahnyerr uools.,ehHHe

NzA said...

kisah 3 in 1 tu.....meriah.

kurus said...

seronoknyee dpt joint prg macam nie .. sejuk rasa minda dan jiwa kan ;)

dikk tingginye sepupu ;)

J.Syazwana said...

haaaaaaa naseb baik tak hilang kan henpon tu kalau tak naye je. huhuhu

p/s: tingginya kazen. huhu

sekadar satu coretan said...

mmg meriah...seronokkan bila ada aktiviti mcm ni...


fadh leyanie said...

ecewah..sempat jugak usha2 mamat tahfiz eh..hihi.. Ya Hanana mmg best kalau buat halwa telinga alunannya blh buat kte trsentuh. ^^)

Nina Mads said...

klau study kt ipoh lg mesti dh pergi..

Eiqa Almond said...

hahhh.!!
nasib baikk jumpaaa nfon tuu..
Kalau tak x dapat laa org tu nk tweet2x..
x nmpk la batang hidung org tu dekat twitter, ehehhe :P

Bestnya, beruntung akak dapat pegi tempat macam tu, eiqa teringin tp xde rezeki lagi. Tak de transport

NA said...

Nasib baik jumpa hp balik.
Ya sekali-sekala kena kasi makanan rohani pula

=wina1979-

Cakap-cakap / Disclaimer

Syazana.Story.Glory©

Hanya catatan peribadi sahaja.

I Love Stalker !