Territory Note's

Wanna learn Mandarin?

Click ‘Mandarin Lesson’ at the Pages :)

Have a good day!

p/s: Ramai yang cari shoutbox haha
HARAP MAAF shoutbox disorok buat sementara waktu bagi mengelakkan SPAM :)

NOTES

Sorry ya, if I didn't visit you guys back.

So just leave your comments down below,

and I will track you back.

love you guys!

-xoxo-

S

Lagi kisah menipu Sekolah Tahfiz

Previous Entry : Cuti Pada Jumaat

Assalamualaikum chuolss :)
Selamat hari Isnin.
Pagi ni nak share info sikit
semoga korang berhati-hati

========================

Beberapa minggu yang lalu, aku baru sahaja keluar dari balai ketibaan selepas kembali dari Singapura. Dalam perjalanan pulang, aku berhenti di sebuah restoran di Seremban. Sudah lama aku tak makan di situ. Sedang aku menjamu selera, aku di datangi seorang budak lelaki yang aku rasakan usianya sekitar 10 atau 12 tahun.

Budak : Assalamu alaikum Pakcik. Harap dapat beramal dan beri sumbangan untuk Pusat Tahfiz.

Aku melihat budak itu. Sambil tersenyum dia menunjukkan buku resit bagi setiap sumbangan yang diberi oleh orang ramai. Aku tenung wajah budak tersebut.

Aku : Datang dari mana ?

Budak : Dari Kedah. Saya datang buat jualan amal, kutip derma.

Aku : Jauuuuhhhnyaaaaa. Ni Seremban taw dik. Kedah ke Seremban ni, dekat 600km. Apasal sampai jauh sangat adik kutip derma. Orang Kedah sana takkan bakhil bakhil tak mahu beri sedekah ?

Budak : Kami kutip derma banyak tempat pakcik. Kedah ada juga.

Aku : OooooOoooo. Adik kutip derma apa ?

Budak : Kami kutip derma untuk sekolah tahfiz kami di Kedah.

Aku : OooOoooo ... ishhhh ..... sekarangkan musim budak-budak sedang bersekolah, bukan musim cuti. Apasal adik tak masuk kelas belajar ?

Budak : Kami sekolah swasta pakcik. Kami tak ikut sistem sekolah kerajaan.

Aku : Isshhhh adik ni. Nak buat lawak lak. Sekolah swasta pun, kena apply permit dengan Kementerian Pelajaran dan kena ada sistem belajar dan ko-kurikulum. Ni sekolah Tahfiz ke atau sekolah Tipu ?

Budak : Kami sekolah tahfiz pakcik. Kami belajar Al Quran saja.

Aku : Oh ye ke ? ermmmm ... OK laaa ... memandangkan awak ni belajar sekolah tahfiz ... Pakcik nak baca ayat Al Quran, lepas tu nak suruh awak sambung ayat tu OK ....

Aku pun membaca 3 ayat dari surah Al Baqarah dari ayat 20 hingga 23.

Aku : OK adik , sila sambung ayat yang pakcik baca tu. Kalau belajar tahfiz, tentu boleh sambungkan ?

Budak tu dah cuak. Wajahnya dah pucat. .... Ermmm ... ermmm ... Saya belum hafal surah tu lagi pakcik.

Aku : Isshhh ... itu surah Al Baqarah, ayat 20 hingga 23. Takkan awak tak hafal ? sekali lagi saya nak tanya, sekolah awak ni sekolah Tahfiz ke atau sekolah Tipu ?

Budak : Sekolah tahfiz pakcik. Kami mula baca dan hafal muqaddam saja.

Aku : OK, kalau macam itu, cuba baca surah As Syams. pakcik nak dengar.

Budak tu semakin pucat ...... Saya belum hafal lagi pakcik.

Aku tak puas hati. Aku pegang tangan budak tu agar dia tak lari ..... OK kalau macam tu, tolong baca surah Al Fatihah ...

Budak tu terkedu. Perlahan dia baca Surah Al Fatiha sampai habis.

Aku : Astaghfirullahalazim. .... Awak baca Al Fatihah pun tak betul. Makhraj Siin dengan Shad tak betul, tajwid lintang pukang. Sekali pakcik nak tanya, sekolah adik ni sekolah Tahfiz atau sekolah Tipu ? Sebelum adik jawab pakcik nak ingatkan. Orang yang menipu, ALLAH akan humban dalam api neraka. Kalau adik nak menipu, siapkan diri adik untuk masuk neraka.

Budak tu dah menangis ... tak terjawab.

Aku : Adik nak masuk neraka ?

Budak tu geleng kepala.

Aku : Sekolah ni sekolah tipukan ?

Budak tu angguk kepala.

Aku : OK nanti adik bagitahu Ustaz, cakap Pakcik TAIKO pesan, takutlah dengan neraka ALLAH. Orang yang berdusta atas nama agama,mereka adalah orang munafik dan tempatnya lebih hina dari orang kafir di neraka.

Berikut adalah maklumat berkenaan Pusat Tahfiz Amal yang aku perolehi dari resit budak tu :

Pusat Tahfiz Amal
Km. 17. Jalan Yan Kuala Kedah
Mkm. Kangkong
06600 Alor Setar,
Kedah.
No. Telefon : 04-7647640 / 019 3893544

Bila aku google berkenaan Pusat Tahfiz Amal ni, rupa-rupanya sudah banyak kes. Tapi aku hairan mengapa pihak berkuasa KHUSUSNYA DI KEDAH tidak mengambil tindakan.

Antara aduan dan rungutan yang aku temui ialah :

1. Pusat Tahfiz Amal ? http://penaummi.blogspot.com/2011/04/pusat-tahfiz-amal.html

2. Guru Pusat tahfiz Ditangkap http://www.mazidulakmal.com/2011/08/guru-pusat-tahfiz-ditangkap.html

3. Pelajar Kutip Derma http://www.info-gallery.org/2012/01/peralat-pelajar-kutip-derma-main-perlu.html

4. Peminta Derma http://ummi-iman.blogspot.com/2012/04/peminta-derma.html

5. Pusat Tahfiz Pergunakan Remaja http://ondscene.my/isuanalisis/pusat-tahfiz-pergunakan-remaj

6. Paksa Anak Yatim Cari Dana http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2011&dt=0127&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm

7. 4 Guru Ditahan Jual Nama Anak Yatim Untuk Raih Simpati http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2011&dt=0812&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_05.htm

 

Seandainya operator Pusat Tahfiz Amal ini ada membaca posting aku ni, aku menyeru kepadanya agar bertaubatlah. Mempergunakan agama serta memperalatkan kanak-kanak untuk mendapatkan wang ringgit adalah satu perbuatan yang BUKAN dari ajaran Islam. Malah perbuatan Pusat tahfiz Amal ini menjadi fitnah kepada Pusat Tahfiz dan Rumah Anak Yatim yang sebenar kerana masyarakat akan meragui aktiviti pusat tahfiz/anak yatim yang sebenar.

Tulisan ini tiada Copyright. Sila sebarkan jika ada manfaat demi menyedarkan masyarakat agar tidak timbul fitnah ke atas Ma'had Tahfiz dan Rumah Anak Yatim yang benar-benar menjalankan operasi berlandaskan syariat.

=====================
 
Serious aku pun pernah alami benda ni
Actually aku bukan kedekut
Aku boleh derma je
Tapi sampai bila benda ni boleh berlaku?
Lagi orang menderma
Lagi mereka ligat menipu

Memalukan orang Islam je
Sebab mereka ni je 
Orang akan pandang serong dekat Pusat Tahfiz lain
Orang akan pandang serong dekat rumah anak yatim lain

Dah banyak kes macam ni
Cuma antara sedar dengan tak sedar je
Ilmu agama banyak
Tapi salah guna
Yang kasihan -- budak-budak yang tak bersalah tu
Kenapa perlu guna kanak-kanak?
Sebab kanak-kanak orang akan lebih jatuh kasihan macam tu?
Pleaselah memalukan sahaja bergelar ustaz

Jangan pentingkan diri sendiri sahaja
Aku harap pihak polis siasatlah perkara ni
Aku sedikit pun tak kasihan dekat ustaz tu
Aku kasihan kan budak-budak yang dipergunakan tu
Serious aku malu dengan orang yang 
mempergunakan agama untuk perkara macam ni 

No words to say,
Dari derma dekat orang yang kita tak sure ni
Lebih baik kita derma kat masjid terus
Sebab -- kita dah tahu duit masjid tu confirm untuk benda yang sahih

Aku pernah buat entry berkaitan macam ni dulu
Boleh tengok ni


This is my perspective,
You don't agree, I don't give a damn :)
Kbai

Till then
-xoxo-
S



10 comments:

Tihara said...

kena hati-hati jugak kan..kadang kita ni mudah kesian,kena pulak tang kanak2 ni mintak duit time panas2 kesian..sapa dia la dalang semua ni

cha said...

teruk kan dorg ni tak beragak nk menipu gunakan agama. sabar jelah

hainom OKje said...

Betullah zana...hari tu ada nampak budak pompuan kat Petronas dekant ngan rumah... Sekolah kat Kedah jugaklah modal dia...agaknya dah print resit banyak kot!huhu

J.Syazwana said...

kan. tak paham kenape pihak berkuasa macam buat bodoh je. masalahnye bukan kedekut tapi derma pada yang bukan bukan baik x payah. lain kalau budak tu yang dapat. ni orang yang tak bertanggungjawab yang dapat. geram betol. kat kl ni setiap stesen minyak boleh kate ade budak2 camtu. semua dari tahfiz pulak tu. haihh

Aku Dan Komputer said...

Ish3x.. kesian bdk2 tu..

Razil Tahir said...

Pihak berkuasa tolonglah ambil tindakan.. Kesian kat bebudak tue...
Sayu tengok...

Sarah Mohd Saleh said...

i malas gile nak layan org kuti derma ni bukannya kedek tp mcm nipueee giler,nak bina skolah lah,masjid lahh, tu sume sindiket.grr

Ash Give said...

banyak sngt berlaku mcm ni.. wonder gak kerajaan tak kawal ke benda benda macam ni.. serius kat KL ni lagi banyak..kadang makan tak senang..kejap kejap ada je datang..tapi aku aku tak blh tengok muka orng kasihan..biasa aku bagi je berapa yg ada, tak beli pun product dia..

hazwan hairy said...

sekali kena mcm ni mau berakal semua..hahaa

pha is said...

hahaha.. kantoi...

Cakap-cakap / Disclaimer

Syazana.Story.Glory©

Hanya catatan peribadi sahaja.

I Love Stalker !

Busuk.Org