Territory Note's

Wanna learn Mandarin?

Click ‘Mandarin Lesson’ at the Pages :)

Have a good day!

p/s: Ramai yang cari shoutbox haha
HARAP MAAF shoutbox disorok buat sementara waktu bagi mengelakkan SPAM :)

NOTES

Sorry ya, if I didn't visit you guys back.

So just leave your comments down below,

and I will track you back.

love you guys!

p.s: wanna fast reply?

Kindly email me at thesyazanazainn@gmail.com or

PM me at Facebook - Syazana Zainn or

DM me at twitter/instagram - @itsmesyazana.

I will tried to help you

-xoxo-

S

Showing posts with label SunwayCarnival. Show all posts
Showing posts with label SunwayCarnival. Show all posts

A story before went to Pre-Screening






Previous Entry : Review Movie | 2 Kalimah


Hi chuolls semua
Actually nak cerita ni
310313 haritu gwa pi pra-tonton filem 2 Kalimah
Dekat Sunway Carnival Seberang Jaya, Penang
Haaa.. David Teoh invite gwa okeh. HIKS
Atas tiket blogger

After dapat invitation tu
Gwa macam biasalah kepoh dulu kat pesbuk dengan tuiter. HAHAHA
Tapi ada juga orang tak puas ahti
Kata gwa propa dan kelentong pulok

Okay lah, takpe katalah gwa pape pun
Gwa propa ke, gwa kerek ke
Hade haku kesah? HAHAHA
Takpelah gwa diam lah dulu
Tunggu gambar semua ado baru gwa kepoh lagi. KAHKAH

So, gwa bawa adik yang last tu; baby
At first nak bawa Amin, tapi ntah kenapa beliau berlagak sangat tak nak ikut.
Menyampah aku. Pftt

Sebenarnya pagi Ahad tu, memang kitorang satu family balik kampung kat Bukit Mertajam
sebab parents aku nak pergi kenduri sedara-mara
So bolehlah shoot pergi Seberang Jaya sekejap
Ingat aku rajin sangat ke nak shoot tetiba ke sana
Dari ipoh pun dah 2 jam ok.

So pagi Ahad tu ibu aku bising suruh cuci kereta dulu sebelum bertolak ke BM
Aku memang cuci sendiri je
So before aku nak keluarkan kereta tu
Aku memang selalu cek kiri kanan depan belakang bawa atas kereta aku tu
Sebab rumah aku ni tumpuan para kucing-kucing homeless
Dorang memang suka lepak kat rumah aku ni
Tapi aku tak pernah bela pun sebab ibu aku tak suka haiwan
Setakat boleh bagi makan-minum macam tu je la

So nak dijadikan cerita waktu aku reverse kereta tu tetiba aku dengar bunyi ‘pop’
Aku cuak lah, ingat aku terlanggar batu
FYI dalam porch rumah aku tu memang ada batu sebab kat rumah sekarang tengah buat store
Tapi bila turun, tak nampak pula batu ke hape
So aku buat bodoh je lah terus masuk rumah kejap nak ambik sabun dengan kain, tapi
Aku still tak sedap ahti,
Bila aku keluar aku ternampak kucing bawah kereta aku!
Serious aku panic giler, siap menangis macam orang mati laki

Masa tu aku takut giler kot
Terus terjerit-jerit panggil ibu
Ibu pun apa lagi, dia pun takut gak
Aku kejut adik aku yang boy tu suruh angkat kucing tu
Tapi dia tak nak sebab KESIAN!

Adik aku yang baby tu tengah mandi,
Aku pun paksa dia angkat
At first aku ingat kucing tu dah mati
Terus aku call Amin
Menangis macam orang gila -_-
Serious bila fikir balik aku rasa macam bodoh pun ada

Well Amin pun apa boleh buat
Dia pun baru bangun tido
Selamber je dia cakap kat aku
takpe awak bukan sengaja jadi tak dosa.
Aku rasa macam eh aku tanya pendapat kenapa dia cakap gitu.. grrr
Adik aku yang baby tu lagi suka menganjing aku cakap
---- nak call polis nak suruh tangkap aku.
Damn!

Memandangkan kucing tu tak bergerak,
baby pun pi gali lubang, ingat nak tanam
Ibu siap cakap aku ni dah macam pembunuh bersiri.
Serious waktu tu aku memang cuak sangat :(

Elok abah balik dari kedai
Kucing tu tetiba bergerak
Aku cuak la
Abah pun angkat letak bawah pokok
Sebab kucing dah bangun
At first nak bawa juga pergi vet
Tapi kat Ipoh ni aku tak tau mana-mana vet
Lagipun masa tu pagi sangat
Terus jadi blur dan bodoh
Tak tau nak buat apa
yelah aku mana pernah bela kucing ke apa
So pengetahuan tentang vet ni memang KOSONG

So waktu nak cuci lantai sebab ada darah tu
aku nampak ulat, memang banyak giler ulat
Lepas tu abah cakap kaki dengan badan kucing tu memang dah berulat
Mungkin sebab dia gaduh dengan kucing samseng yang lain kot
Btw, sebenarnya kucing ni memang selalu lepak kat rumah aku
Dan selalu gaduh dengan kucing-kucing muda

So after bagi air dekat kucing tu
Aku masuk rumah balik
Bila keluar aku ingat nak bagi kucing tu makan ke apa
Tengok-tengok dia dah hilang
So aku assume kucing tu okey kot
So aku teruskan dengan aktiviti mencuci kereta

Dalam pukul 9 pagi macam tu kitorang balik kampong
Sampai BM dalam pukul 11 pagi
Ibu pun dah pandai menganjing aku
Selamber je dia cerita kat makcik aku
Yang aku kena masuk court atas tuduhan membunuh
Siot je.
Makcik aku yang blur pun boleh percaya. -________-

Dalam pukul 1 tengah hari tu aku bertolak dengan baby pergi Sunway Carnival untuk pra-tonton 2 kalimah tu
Luckily elok masuk je nak cari parking
Tetiba ada satu family suruh aku tunggu 
Deme nak blah dah. 
Memang strategik tempat parking tu 
Lepas parking tu terus naik ke GCS 
Serious manusia ramai gilak
Aku nak register pon susah -___________-
Orang bertolak-tolak. Pfttt apakah?

At first nak ambil juga gambar dengan retis, tapi susah betul
Semua orang berebut, so aku cool je lah kat tepi. 
Malas aku nak rebut-rebut bergambar
Rupanya ada blogger yang lain juga datang
Yang aku dapat tahu yang datang Orang Perlis Menulis
Yang lain aku tak tau or kenal.
So kalau nak baca review 2 Kalimah boleh ke SINI





Ni gambar yang sempat adik aku ambik
Btw retis yang datang - Mikail Andre (dia ni adik Pieere Andre --- muke sama jek hahaa), 
Sam, Yana dan Shima Anuar (artis baru MIG) oh lupa pula nak mensi David Teoh pon ado..
Frankly to say DT memang kelakar tak hengat. KAHKAH





Of course gambar aku harus ado
Kalau tak bukan blog aku lah HAHA
Outfit:   Tribal Shirt dari Redbutton Shopline
Pants from Cute Muslimah
Halfmoon Shawl dari Darni Heejab
Inner – beli kat kawan
Kasut tak nak tunjuk sebab pakai selipar fipper jek. HAHAHA




 So chiaww

Till then,
-xoxo-
S

Review Movie | 2 Kalimah





2 Kalimah ialah satu cerita yang berbeza dari cerita Islamik yang biasa kita lihat. Kalau korang tengok 7 Petala Cinta, Syurga Cinta ataupun Ayat-ayat Cinta (Indonesia), 2 Kalimah ini memang lain. Jadi jangan fikir ada persoalan cinta bersegi-segi antara Nora-Sam-Yana, sebabnya filem ni lebih fokuskan terhadap pembalasan Allah terhadap tindakan manusia yang berpaling pada-Nya.


Filem ini agak berat berbanding filem-filem Islamik yang lain yang isinya lebih kepada cinta. 2 Kalimah ada juga isi cinta, tapi ia lebih fokus tentang setiap perbuatan kita di dunia ini pasti akan dibalas secara cash oleh Allah di dunia. Allah dah bagi ‘hint’ dekat watak utama supaya bertaubat, tapi watak utama (Aiman) mengambil tidak kisah / peduli.

Cerita ini mulanya memaparkan Aiman (Shaheizy Sam) berada di Australia bersama Salina (Nora Danish) yang ingin pulang ke kampung Aiman. Aiman telah berjanji sesuatu kepada Salina dan beliau berjanji akan mengotakan janji itu.

Bapa Aiman seorang ketua kampung dan ustaz berasa gembira dengan kepulangan anaknya, namun rupanya Aiman menyimpan sebuah rahsia dari ayahnya. Adik Aiman iaitu Ada, lantas bertemu Ustazah Umairah (Yana Samsuddin) untuk mengkhabarkan berita gembira itu. Mulanya Umairah gembira namun dia tersentap bila dapat tahu Aiman telah pun berkahwin.

Seterusnya apabila tiba di airport, Salina berasa tidak tenang. Ketika didalam perjalanan pulang ke kampung mereka menaiki teksi. Namun mereka  kemalangan dan telah diselamatkan oleh seorang pakcik. Pemandu teksi itu meninggal dan Aiman turut membantu memandikan jenazah si mati. Ketika ini mayat pemandu teksi itu telah berubah (make-up memang ngeri dan real!) kerana ketika hayatnya beliau mengamalkan ilmu hitam.

Sepanjang perjalanan Aiman dan Salina mereka telah bertemu dan berhadapan dengan 3 kematian iaitu kematian seorang pengamal ilmu hitam, kematian seorang anak yang derhaka kepada ibunya dan kematian seorang pelacur. Ia umpama sindiran / perlian kepada watak utamanya supaya cepat-cepat bertaubat namun watak utama tidak ambil peduli.

Kalau korang pernah tengok drama Tanah Kubur atau Hidayah (Indonesia), filem ini lebih kurang sahaja intipatinya tentang pembalasan Allah terhadap manusia yang kufur cuma yang membezakannya filem ini mengabungkan 3 kisah kematian dalam satu cerita untuk beri kesedaran pada watak utama.

Salina ingin berubah namun Aiman tidak mempedulikannya. Di kemuncak cerita rupanya Aiman masih menaruh hati pada Umairah dan cuba membuat perkara yang tidak elok padanya. Namun kuasa Allah lebih dari segalanya. Allah memelihara kesucian Umairah dan Aiman telah kena strok secara tiba-tiba.

Ketika itu segalanya terungkai, Salina telah berterus terang dengan ayah Aiman bahawa mereka bukan suami isteri yang sah. Aku ingat endingnya Aiman akan mati dan mayatnya akan berulat serta tidak diterima Allah, namun pengarah ingin mengekalkan kepada Happy Ending, iaitu Aiman dan Salina sempat bertaubat dan berkahwin.

Aku agak terkilan mengenai watak Umairah yang tidak berkembang sangat. Sebab aku nak tahu juga apa jadi pada Umairah setelah mengajar Salina mengaji dan bersolat. -_-

Filem ni ada juga part dan garapan yang kurang logik tapi bagi aku boleh diletak tepi sekejap sebab isi filem ini lebih penting. Kesimpulannya filem ini  sarat dengan pengajaran tentang kehidupan kita iaitu;
1.      Jangan amalkan ilmu hitam
2.      Jangan derhaka dengan ibu (orang tua)
3.      Jangan mengamalkan cara hidup yang bebas

Tahniah buat pengarah kerana berjaya memaparkan satu sisi filem Islamik yang berbeza.  Lakonan Sam, Nora dan Yana juga bagus. Extra credit diberikan untuk jurusolek mayat itu sebab sangat-sangat REAL dan NGERI. Kiranya memang menjadi solekan itu dan tak nampak tipu.

Terima kasih juga pihak MIG kerana sudi menjemput saya atas tiket blogger ke Pra-Tonton ini di Sunway Carnival Seberang Jaya :) Next time kalau ada tayangan filem terbaru jemputlah saya lagi hiks :p

p/s: Filem ini akan ditayangkan pada 4 April 2013.

Rate: 4/5

Till then,
-xoxo-
S

Cakap-cakap / Disclaimer

Syazana.Story.Glory©

Hanya catatan peribadi sahaja.

I Love Stalker !