Territory Note's

Wanna learn Mandarin?

Click ‘Mandarin Lesson’ at the Pages :)

Have a good day!

p/s: Ramai yang cari shoutbox haha
HARAP MAAF shoutbox disorok buat sementara waktu bagi mengelakkan SPAM :)

NOTES

Sorry ya, if I didn't visit you guys back.

So just leave your comments down below,

and I will track you back.

love you guys!

p.s: wanna fast reply?

Kindly email me at thesyazanazainn@gmail.com or

PM me at Facebook - Syazana Zainn or

DM me at twitter/instagram - @itsmesyazana.

I will tried to help you

-xoxo-

S

Gemilang

Kini gemilang itu semakin pasti ku genggam
Gemilang suara keyakinan kian dalam
Gementar harus jangan
Jiwaku harus bertenaga
Mungkinkah di sini menjadi realiti 




muahaha.. aku bukan nak cerita pasal lagu gemilang tu, tapi aku nak cerita pasal drama Gemilang kat TV3 yang sekarang ni tengah ditayangkan..so far selama dua episode telah aku tonton bagi aku memang best.. pelik gak bila seorang pengarah bukan rakyat Malaysia buleh menghayati masyarakat Melayu di era 70-an hihi..

Then, menurut pengarah cerita ni encik Khabir Bhatia berkata cerita ni based on true story about a teacher kat kelantan iaitu merangkap bapa mertua beliau. Dia sudah meninggal dunia, namun kisah perjuangannya patut menjadi teladan kepada anak muda zaman sekarang.
Seperti biasa bagi aku, lakonan Shah Jazle memang best..hihi memang best macam lakonan dia dalam drama Asmara dulu tu.. Tiz Zakiyah pulak memang maintain cantik macam gadis-gadis masa tahun 70-an tu..hihi.. Kamal Adli pula ok-ok la..muehehe.. 

ibu aku cakap masa tahun 70-an dulu sesapa yang tak lulus SRP, diaorang tak buleh naik Form 4, so diaorang kena repeat balik bagi yang tak mampu tu terpaksa bekerja la.. lagipun kan zaman dahulu, masyarakat banyak juga yang hidup susah dan tidak mampu nak belajar macam kita pada zaman sekarang ni. So kepada budak-budak yang masih belajar ni, kauorang sepatutnya kena grateful sikit sebab senang-senang je nak naik tingkatan 4 tu. result macam hampeh pun buleh masuk Universiti. Untung sangat kauorang ni tau.

Sinopsis :


Saifullah berasal daripada keluarga penoreh getah yang sangat susah apabila dunianya berlegar sekitar ladang getah pada 1960-an. Saifullah ada tiga lagi adik. Ketika mereka empat beradik itu masih kecil, ibu mereka sudah meninggal dunia.

Tidak lama kemudian ayah mereka pula menyusul menyebabkan mereka adik beradik terpaksa berpisah kerana diberikan kepada keluarga angkat. Saifullah menjadi anak angkat keluarga berada tetapi dia tidak pernah melupakan asal-usulnya.

Watak Saifullah adalah seorang yang cekal, tabah dan kuat. Meningkat remaja, Saifullah menjadikan gurunya, Cikgu Talib (Datuk Jalaluddin Hassan) sebagai mentornya.
Apabila dewasa, Saifullah berjaya menyambung pelajaran dan selepas tamat pengajian dia bekerja di bank di bandar. Bagaimanapun hatinya meronta untuk kembali ke kampung halaman bagi menabur bakti kepada penduduk di sana. Dengan semangat meluap, Saifullah menubuhkan sekolah swasta yang dinamakan Institut Gemilang.

Institut Gemilang dibuka pada tahun 1976 untuk memberi peluang kedua kepada pelajarnya. Mereka yang gagal atau yang tidak dapat menduduki peperiksaan MCE dan HSC amat dialu-alukan di sekolah itu. Niat baik Saifullah menubuhkan Institut Gemilang turut disokong bekas rakan sekolejnya, Umar (Kamal Adli), Asma (Tiz Zaqyah) dan Ruhana (Tasha Shilla). Mereka semua adalah guru perintis di institut itu.

Menariknya drama ini apabila watak empat guru itu digambarkan sehingga ke usia emas mereka di mana watak Saifullah dipegang Aimi Jaar, Asmah (Kismah Johari), Umar (Zulkifli Zain) dan Ruhana (Aznah Hamid).

Pengarah drama ni, Kabir berharap Gemilang akan menjadi sumber inspirasi kepada penonton yang sarat dengan keceriaan, kelucuan dan emosi demi menyelamatkan pelajar mereka yang cintakan kejayaan.

p/s : berat juga menjadi seorang guru, memerlukan semangat juang yang tinggi. kauorang ingat senang ke jadi cikgu? kena bersabar, cekal dan kuat menghadapi karenah pelajar yang berbagai-bagai ni. so I'M PROUD WITH MY FATHER! sebab abah saya juga seorang guru.. :)

4 comments:

Puan Besar Shag Yahaya said...

Shahz Jaszle Handsome! Sanggup lekat kat TV. Haha :D

Lepas ni tak boleh tgk lah sebab dah masuk kolej =.='

ezy.fia said...

comel la layout..
sweet je..

Syazana Zainn said...

@ Shag :

alar dah tak buleh tengok tv da?

nanti tengok la ikut tonton.com :)

Syazana Zainn said...

@ cik ezy :

comel ke layout ni? hihi thanks

Cakap-cakap / Disclaimer

Syazana.Story.Glory©

Hanya catatan peribadi sahaja.

I Love Stalker !