Territory Note's

Wanna learn Mandarin?

Click ‘Mandarin Lesson’ at the Pages :)

Have a good day!

p/s: Ramai yang cari shoutbox haha
HARAP MAAF shoutbox disorok buat sementara waktu bagi mengelakkan SPAM :)

NOTES

Sorry ya, if I didn't visit you guys back.

So just leave your comments down below,

and I will track you back.

love you guys!

p.s: wanna fast reply?

Kindly email me at thesyazanazainn@gmail.com or

PM me at Facebook - Syazana Zainn or

DM me at twitter/instagram - @itsmesyazana.

I will tried to help you

-xoxo-

S

Mee Kari feat. Lemon Cake




September 26, 2010

Hari ini ibu saya masak mee kari dan kek lemon. Ibu cakap ia sempena hari jadi saya untuk keesokan harinya. :)

Eleh ibu ni, macam ye je untuk hari jadi saya, padahal ibu yang tengah teringin nak makan mi kari tu. :P 

the mi kari


RESEPI MEE KARI

BAHAN UNTUK KUAH

1 bawang besar*
6 bawang putih*
Segenggam ikan bilis* -- kalau tak ada boleh letak stok ikan bilis / kiub ikan bilis KNOR
1 kulit kayu manis saiz kecil
1 bunga lawang saiz kecil
2 bunga cengkih
2 buah pelaga
3 tangkai daun kari
5 serai diketuk
5-6 sudu besar rempah kari daging – mak aku pakai babas punya kot, kot la  :p
1 sudu besar serbuk cili kering
santan secukupnya
garam dan gula
sedikit minyak utk menumis

BAHAN UNTUK MENCEKIK

mee kuning – wajib. Dah nama pun mee kari kan :p
taugeh
sawi jika suka – mak saya celup-celup je dalam air panas  -- orang kata mencelur
daun sup dan bawang
tauhu – saya tak suka hikhikhik
fishcake / fishball
bawang goreng
limau kasturi – untuk perah  kalau suka ada masam-masam sikit
Cili masam

CARA-CARA

1.  Panaskan minyak dalam periuk. Tumis bahan-bahan yang blend tu. Masukkan kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga, daun kari dan serai. Kacau-kacau masukkan rempah kari dan serbuk cili yang telah dicampur dgn sedikit air. Tumis hingga pecah minyak.

2. Bila dah pecah minyak. Masukkan santan dan stok ikan bilis. Masak hingga didih serta kuah masak. Campak garam dan gula secukup rasa. Lepas 5 minit boleh dah tutup api.

4. Ambik mangkok, isi mee dan semua bahan-bahan tadi. Lepas tu tuang kuah kari. Lepas tu NGAPPP :P


 The Lemon Cake

p/s: untuk resepi kek lemon kalau saya rajin saya akan publish :)



till then
-xoxo-
S

No comments:

Cakap-cakap / Disclaimer

Syazana.Story.Glory©

Hanya catatan peribadi sahaja.

I Love Stalker !

Busuk.Org