Territory Note's

Wanna learn Mandarin?

Click ‘Mandarin Lesson’ at the Pages :)

Have a good day!

p/s: Ramai yang cari shoutbox haha
HARAP MAAF shoutbox disorok buat sementara waktu bagi mengelakkan SPAM :)

NOTES

Sorry ya, if I didn't visit you guys back.

So just leave your comments down below,

and I will track you back.

love you guys!

p.s: wanna fast reply?

Kindly email me at thesyazanazainn@gmail.com or

PM me at Facebook - Syazana Zainn or

DM me at twitter/instagram - @itsmesyazana.

I will tried to help you

-xoxo-

S

Showing posts with label Plagiat. Show all posts
Showing posts with label Plagiat. Show all posts

Risiko bila Plagiat / COPAS



Previous Entry : Instax Mini 7s

Salam petang uol-uols semua
Btw, kalau sesiapa ada tuit/pesbuk aku
Mesti tau tadi aku kepoh dengan meroyan pasal orang copy entry aku sebijik-sebijik
Btw, case tu aku dah tutup

CASE CLOSED
kenapa kes tutup?
sebab tuan yang copy tu dah setuju nak delete
I don't mind bout that
So, aku anggap benda ni dah setel

Siapa orang tu?
Biarlah 
As long as dia dah promise nak delete
Aku pegang janji dia

Btw, nak tau kenapa sebenarnya orang tak suka kepada gejala copy-paste
dengan plagiat ni?
Sebab ianya memang boleh buat tuan empunya diri tertekan
#tertekan la sangat kan. haha
Actually, it really hurt
Kalau copy benda bodo-bodo
Aku boleh rileks lagi
Tapi bila copy berkaitan dengan BUSINESS 
Aku terus panas ahti

Sebab tu bila kita ambil gambar / entry dari mana-mana web tenet ni
mesti kena letak sumber atau ikhsan dari atau pape jelah
kau kena bagi credit kat orang tu
walaupun kau anggap orang tu tak tau
atau tak peduli
kau kena juga letak credit tu
even kau tak ingat website mana pun yang kau amik
kau kena letak credit contohnya 
dari gugel, yahoo blablabla
bukan susah pun letak credit kat orang pun kan

dari abam gugel 
Plagiarisme atau sering disebut plagiat adalah penjiplakan atau pengambilan karangan, pendapat, dan sebagainya dari orang lain dan menjadikannya seolah karangan dan pendapat sendiri. Plagiat dapat dianggap sebagai tindak pidana karena mencuri hak cipta orang lain. Di dunia pendidikan, pelaku plagiarisme dapat mendapat hukuman berat seperti dikeluarkan dari sekolah/universitas. Pelaku plagiat disebut sebagai plagiator. sumber ; wikipedia

Resiko Copy Paste Artikel Orang lain -  Hal ini sering dibicarakan oleh kalangan Blogger yang tertindas, karena setiap dia membuat artikel pasti ada yang mencopas ditambah tidak meletakkan live link sumbernya. Copy Paste emang sangat menyebalkan bagi orang yang suka membuat artikel original. Dan satu hal lagi yang sangat menjengkelkan bagi saya, copaser itu mencopas artikel orang lain tidak meletakkan sumbernya. sumber; Aldoseo

so menurut Aldoseo ni 

1) bila korang copy-paste (COPAS) ni entry tu tak berkembang dan tersekat
yelah kau kan dah tiru idea orang kan
so kau tak tahu apa maksud entry tu
even kau juga tak kan faham simple thing 
macam erti text wording / color wording / spacing 
setiap patah ayat orang yang kau copy tu
cuma tuan empunya diri je tahu dan faham semua ni

2) memandangkan kau dah tiru entry orang, 
kan tak pasal kau dah dapat musuh
orang akan start benci kat kau
yelah, tuan punya entry tu mestilah marah kan
nanti mesti dia akan cerita dan bagi tahu 
kat kawan-kawan dia(macam aku je tapi aku taklah sampai menghasut hahaha)
so nanti kawan-kawan dia mesti akan tengok dan compare dan start menilai kan
kau nak ke orang banned kau semata sebab kau menciplak?
malu weh -_-

3) kalau kau copy entry blogger yang famous-amous nanti tak pasal dorang buat laporan
aku ni je yang baik ahti, setakat bagi nasihat je. gyahaha
tak ke rugi, bila dah kena report gugel dan kaum kerabat dia akan blocked dan banned kau
sia-sia je kau buat blog tengok-tengok kena banned -_-
lagi satu, negara kita ada undang-undang
kalau terbukti bersalah kan tak pasal kena compound ke apa dari SKMM dan kaum kerabat dia tu

So please jangan buat benda-benda yang menjengkelkan ahti orang lain
Kalau kau sanggup tanggung risiko cubalah buat
Yang pasti aku tak mau buat gitu hikhik
Kalau takde idea nak update, better kita usaha cari idea tu
tak pun buat macam aku
setelah berminggu baru dapat idea nak update. hahaha

kbai

p/s: harap benda ni boleh jadi pengajaran kat semua orang
COPAS dan Plagiat harus dipulaukan


till then
-xoxo-
S

Cakap-cakap / Disclaimer

Syazana.Story.Glory©

Hanya catatan peribadi sahaja.

I Love Stalker !